Rene Janssen

()
Yoga Docent Delft Rene Janssen

Wie ben ik?

Ik ben René Janssen en eigenaar van Yoga gezondheidscentrum Delft. Ik beoefen al jaren Hatha

yoga. Toch doe ik nog elke dag nieuwe ervaringen op tijdens mijn yoga. Dit door veel te oefenen en cursussen en workshops te volgen. Yoga is een leer waarin je blijft groeien.  

Ik werkte in de commerciële sector toen ik een ernstig motorongeluk kreeg. De artsen zeiden dat ik invalide zou blijven en nooit meer zonder krukken zou kunnen lopen. Dit weigerde ik te geloven. Een vriendin raadde mij yoga aan. Ik was wat sceptisch maar ben toch begonnen met de Hatha yoga om opnieuw verbinding te leren maken met mijn gebroken lichaam. Gedurende deze jaren van yoga training is mijn lichaam voor 90% hersteld en weer belastbaar. Door deze positieve levenservaring besloot ik mijn hart te volgen en yogaleraar te worden. In 2010 opende ik mijn eigen yogastudio in Delft.

Ik heb het 200 uur-diploma docent Hatha yoga van Flim Reydon en heb 300 uur de Iyengar yoga docentenopleiding gevolgd bij Nanda Peek en Hiske van der Meulen.

Mijn missie is om yoga voor iedereen toegankelijk te maken en mij verder te ontwikkelen in het leven, yoga en Pranayama (ademhaling).

Hoe lang doe ik al yoga?

Ik beoefen al 15 jaar Hatha yoga. 

Ik heb het 200 uur-diploma docent Hatha yoga van Flim Reydon en heb 300 uur de Iyengar docentenopleiding gevolgd bij Nanda Peek en Hiske van der Meulen.

Wat is mijn specialiteit?

Mijn kracht ligt vooral in het rustig en duidelijk kunnen uitleggen hoe je een asana/oefening hoort uit te voeren. Alignment, ofwel uitlijning van je lichaam, is belangrijk in de Hatha en Iyengar yoga. Alignment is de basis voor de juiste uitvoering van de asanas.
Ik vraag je om tijdens de asanas je lichaam (voeten, armen, benen, botten en spieren) op een bepaalde manier uit te lijnen. Het doel hiervan is om jou, als beoefenaar, te helpen onderzoeken wat je doet om zo een ‘holistische’ inspanning te bereiken in je oefeningen. Hiermee ontwikkel je een groter zelfbewustzijn van je lichaam. Ik geef duidelijke mondelinge aanwijzingen en soms ook hands-on correcties om je op een juiste manier in de asana te begeleiden.

Wat zijn mijn favoriete oefeningen?

Staande asanas! 

Rene-Yoga-Delft-Virabhadrasana 2 -de-krijger

Rene Virabhadrasana 2 de krijger

Want staande asanas verbeteren je houding en geven je meer kracht, balans en zelfvertrouwen.

Vrikasana – de boom – :

De Sanskriet naam voor de Boom is Vrksasana, afgeleid van de woorden Vrksa (boom), en Asana (houding). Je balanceert op één been. Hiermee oefen je je alertheid. Deze houding helpt je om kalm en gefocust te blijven. Zowel op de yogamat als in het dagelijks leven.

Garudasana – de adelaar – :

De naam Garudasana komt van de samensmelting van Garuda en asana. Garuda is Sanskriet voor Adelaar en Asana is Sanskriet voor houding. De oefening

Garudasana zorgt voor de verhoging van de concentratie. Het is best een uitdagende balans  yoga oefening. Er is focus op enkels, kuiten, dijen, heupen en schouders bij deze asana.

Virabhadrasana II – de krijger II – :

De Sanskriet naam voor Krijger II is Virabhadrasana II, afgeleid van de woorden Vira (held), Bhadra

(vriend) en Asana (houding). De Krijger II maakt de onderkant van het lichaam sterk, terwijl de bovenkant de kans krijgt zich te openen en te strekken. Niet alleen het borstgebied en de schouders worden gestrekt, maar ook de heupen en de enkels. Deze houding stimuleert de buikorganen en verlicht sommige soorten rugpijn. De Krijger II daagt bovendien het doorzettingsvermogen uit.