Hatha Yoga Senioren

Deze Hatha yoga cursus in Delft is bedoeld voor iedereen die onder begeleiding, door middel van Hatha yoga, de spieren soepel en het lichaam sterk wil houden en actief wil blijven.

Deze cursus is geschikt voor zowel de beginnende als de meer gevorderde yogabeoefenaar. Je hoeft niet lenig of flexibel te zijn. Onder begeleiding in de les ga je meer zelfvertrouwen in je eigen kunnen opbouwen.

Wat leer jij?

Je leert bewuster om te gaan met je lichaam, geest en ademhaling. Bij de oefeningen/asanas (zowel staand, zittend, vooroverbuigend, zijdelings strekkend of achteroverbuigend) wordt veel aandacht besteed aan de uitlijning. Ik vraag je om lichaam (voeten, armen, benen, botten en spieren) op een bepaalde manier uit te lijnen.

Het doel hiervan is om jou als beoefenaar te helpen onderzoeken wat je doet en zo een ‘holistische’ inspanning te bereiken in je oefeningen/asanas. Hiermee ontwikkel je een groter zelfbewustzijn.

Is yoga iets voor mij?

Ik hoor vaak de vraag van 50+, 60+, 70+’ers: is yoga wel iets voor mij? Is yoga niet vooral voor jonge of lenige mensen?
Ik begrijp waar de vraag vandaan komt. Je hoeft alleen maar een yoga tijdschrift open te slaan en je ziet jonge, mooie dames en heren die super lenig en flexibel zijn, in een mooie hippe yoga outfit voorbijkomen, die de meest ingewikkelde oefeningen/asanas aannemen. Maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Wat ik zie op mijn yogalessen zijn vooral mensen zoals jij en ik die soms klachten hebben aan de schouders, nek en rug of gewoon stram in de spieren zijn. Als je mij dus de vraag stelt: is yoga wel iets voor mij? Dan is mijn antwoord: JA! In de yogales begeleid ik je zodat je sterker en soepeler wordt en meer zelfvertrouwen krijgt.

Yoga voor ouderen?

Heeft het nog zin om als 70+’er aan yoga te beginnen?
Ook hier is het antwoord: JA!Het heeft juist zin nog met yoga te beginnen. Door het ouder worden trekt de rug steeds krommer.
Het lichaam begint te krimpen als gevolg van het verschrompelen van tussenwervels. Maar dit proces kan wel degelijk worden afgeremd en mogelijk wat gecorrigeerd worden door strekoefeningen voor de wervelkolom. Tevens neemt de spiermassa af bij het ouder worden. De yoga oefeningen versterken juist de spieren en stimuleren de bloedsomloop. Yoga oefeningen bevorderen een betere standvastigheid, welke vervolgens zorgt voor een grotere stabiliteit en evenwicht. Dit resulteert weer in meer energie en een grotere vitaliteit.

Het beoefenen van yoga (en meditatie) kan dus op latere leeftijd juist een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven.