Sivananda hatha yoga

Wat is Sivananda Yoga?

Sivananda Yoga is een traditionele en holistische benadering van yoga.

De beoefening van asanas (houdingen) wordt gecombineerd met ademhalingsoefeningen, meditatie en mantra-chanten.

Op deze manier zijn zowel lichaam als geest in balans en nieuw leven ingeblazen, wat leidt tot een ervaring van innerlijke rust en welzijn.

De Geschiedenis van Sivananda Yoga

Sivananda yoga ontleent zijn naam aan Swami Sivananda, een grote Indiase yogameester. Na een aantal jaren als arts te hebben gewerkt, deed hij afstand van het wereldse leven en verbleef hij meer dan 30 jaar in Rishikesh, India, waar hij een ashram oprichtte en vele erkende yogameesters opleidde. Een van zijn naaste discipelen, Swami Vishnudevananda, bracht zijn leringen naar het Westen en stichtte de internationale Sivananda yoga Vedanta-centra in 1957. Zijn visie was om vrede in de wereld te brengen door eerst innerlijke vrede te stichten binnen de mensen: “Gezondheid is rijkdom – vrede van geest is geluk – yoga wijst de weg. ” Hij vat de basispraktijk van Sivananda yoga samen in vijf principes, die kunnen worden geïntegreerd in de dagelijkse routine:

– asanas (houdingen);

– pranayama (ademhalingsoefeningen);

– diepe ontspanning;

– vegetarisch dieet;

– positief denken en meditatie.

Voor wie is Sivananda Yoga?

Sivananda yoga is een geïntegreerde praktijk die lichaam en geest ontwikkelt. Hoewel Hatha yoga voornamelijk op het fysieke niveau is gericht, omvatten Sivananda yoga-lessen, naast de houdingen, ook oefeningen om de adem te verdiepen en te kalmeren, concentratie te ontwikkelen en een meditatieve gemoedstoestand te bevorderen.

Sivananda yoga en gezondheid

Een Sivananda yogales bestaat uit asanas (houdingen), pranayama (ademhalingsoefeningen) en diepe ontspanning. De houdingen verhogen het fysieke welzijn: ze verbeteren de flexibiliteit van de gewrichten en spieren, stimuleren de bloedsomloop en interne organen en verbeteren de lichaamshouding. De houdingen bevorderen ook een verhoogd bewustzijn van lichaam en geest, wat leidt tot een betere concentratie. De ademhalingsoefeningen stimuleren onze energiereserves en versterken lichaam en geest. Door bewust en diep ademhalen te trainen, kunnen we beter omgaan met de uitdagingen van het dagelijks leven. Elke yogales eindigt met diepe ontspanning, waardoor lichaam en geest kunnen rusten en opladen.

Breng altijd de yogaleraar op de hoogte als je geblesseerd bent aan de wervelkolom of nek, hoge bloeddruk of glaucoom hebt of als je zwanger bent. In die gevallen zal de leraar je helpen om elke houding aan te passen aan je fysieke mogelijkheden.

Nuttige Informatie over Sivananda Yoga-les

We raden aan om niet minstens 1-2 uur te eten voordat je gaat oefenen.
Zorg dat je op tijd aankomt, vooral als het je eerste les is.

Draag alsjeblieft kleren waarin je je comfortabel voelt.
De les wordt in het Engels gegeven.

Laatkomers worden niet toegelaten tot de klas als het eenmaal is begonnen. Deuren openen 15 minuten voor de les.

De drop-in-klassen zijn geschikt voor alle niveaus.
Yogamatten, kussens en dekens zijn aanwezig, maar u kunt deze zelf meenemen als u dat wilt.

Tarieven

Programmering
Er is een wekelijkse les op vrijdag 18.30-20.00

Proefles: € 5
Inloopklasse: € 13
Kaart van 10 klassen: € 120
5-klaskaart: € 60

Voor verdere informatie graag contact met de docente opnemen.